Powered By Blogger

luns, 4 de novembro de 2013

UNHA ENTREVISTA INTERESANTE SOBRE A GRECIA DE HOMERO

Entrevista realizada ao catedrático de Oxford Robin Lane Fox, un experto na Grecia Arcaica e apaixoado lector de Homero



Tengo 62 años. Nací en Londres y vivo junto a Oxford. Imparto historia clásica en Oxford. Tengo dos hijos treintañeros. Querría un gobierno democrático de verdad: a base de referéndums. Soy pasionalmente ateo. Publico el estudio Héroes viajeros (Crítica)

¿Cómo nace su pasión por el mundo clásico?

Mis padres me procuraron una sólida educación clásica. A los seis años ya leía en latín. A los diez años leía en griego. Me gustaba. Y cuando a los trece años leí a Homero... ¡me enamoré!

¿Leía a Homero en griego?La Ilíada y la Odisea.Desde aquel momento han sido mi vida.

¿Qué aprendió de los viejos griegos?
A pensar, escribir, dibujar... Estilo, belleza, libertad, democracia... ¡Todo!

¿Qué pasaje de la antigüedad clásica le cautiva más?El primer canto de la Ilíada es la suprema expresión del pensamiento humano. Y si lees el VI, IX, XVIII, XXII y XXIV, ¡no necesitas saber nada más!

¿Cuándo se escribió tan magna obra?En el siglo VIII a. C., ¡el siglo de Homero! Homero fue el último de una estirpe de poetas que versificaban cantos inspirados por el espíritu, recitándolos ante la gente.

¿Por qué dice que fue el último?
Porque en ese siglo los griegos estrenaron la escritura alfabética, con la que un admirador anotó esos sublimes versos homéricos: gracias al alfabeto llegarán hasta nosotros..., y a la vez esa estirpe de memoriosos poetas orales comenzará a declinar.

¿Qué acaecía en el Egeo en el VIII a. C.?
Tras varios siglos oscuros después del esplendor micénico (Mecenas, Troya...), zarpan en el siglo VIII a. C. los griegos en naves planas con vela y 20 remeros...

¿Y a dónde van? 

He estudiado a los eubeos, nativos de Eubea (isla al nordeste de Grecia, pegada al continente): dejan sus campos y zarpan primero hacia oriente, a las actuales costas turcas, sirias, israelíes y chipriotas. Y luego virarán sus naves para internarse en el Mediterráneo, hacia el brumoso occidente...

O sea, hacia aquí. 

Sí, ¡hacia un nuevo mundo! Y aquellos intrépidos viajeros eubeos pasarán por Ítaca, fundarán colonias en Macedonia, Sicilia, sur de la península itálica, norte de África...Y así viajaron por todo el Mediterráneo con sus mitos a cuestas.

¿Qué mitos? 

La palabra griega muthoi (mitos) significa "relatos": viajaban y veían el mundo a través del relato aprendido alrededor del fuego de la niñez y de los cantos de sus poetas, como nosotros a través de nuestro relato.

Un ejemplo, profesor. 

Si los eubeos hallaban en algún sitio huesos gigantes deducían que eran vestigios de luchas entre los dioses y gigantes de sus mitos, y allí fundaban un asentamiento.

¿Huesos gigantes? 

Fósiles de animales prehistóricos: colosales colmillos de mamut (Milia, Macedonia), huesos de dinosaurios (Cumas, Nápoles), tierras calcinadas o rojas, que entendían empapadas de la sangre de gigantes, titanes, dioses y semidioses, o la hoz con la que Cronos segó los genitales de su padre Urano.

¿Encontraron la hoz? 

Sí, en un promontorio en forma de hoz en la costa norte de Sicilia. Los sículos (indígenas de Sicilia) a la hoz la llamaban zancle:así se llamó aquella colonia eubea, hoy Messina.

¿Sus mitos les impelían a viajar? 

Los eubeos conocíamos las aventuras de Odiseo por nuestros aedos (poetas cantores) del Egeo, y algunos las habíamos oído de labios del mismísimo Homero...

Cuénteme... 

Vivíamos en Eubea en chozas de adobe con una abertura en la cubierta vegetal, para encender fuego dentro, con algunos animales descansando en un rincón, con los hijos y la mujer durmiendo calentitos entre pieles... Así los encontraba yo al regresar al hogar tras compartir historias y vino con otros hombres en torno a una fogata en la playa...

Siga, siga... 

Visité a una de mis abuelas en la isla de Chíos, donde Homero tenía su hogar natal. Y allí, una noche, le escuché cantar la Odisea... Se hizo el silencio, ¡y oí el genuino final de la Odisea,hoy perdido..!

¿Cómo terminaba la Odisea?

Tras reunirse con su hijo, su esposa y su padre, y tras pacificar Ítaca, Odiseo zarpa...

¿Hacia dónde? 

Ulises navega hacia las columnas de Hércules, al reino de Tartessos... La boca del infierno era el actual Río Tinto y sus gases...

¿Temía o no a los dioses? 

Los dioses podían golpearte, pero como pugnaban entre ellos y con los hombres, ¡la partida estaba abierta! Era de final incierto.

¿Qué dios olímpico es su favorito? 

A mí me dan todos miedo... Por su sensualidad, elegiría a Afrodita (de aphro,espuma: ella nació de la espuma tras caer al mar los genitales de Urano segados por Cronos).

¿Cómo era ella? 

No ganaría hoy ninguno de esos concursos de belleza efébica para homosexuales: llamarían gorda a Afrodita, de rotundas caderas. ¡Ella sabía cómo seducirte moviendo su ondulada cabellera rubia con sensualidad!

Si pudiese conversar con algún personaje de la antigüedad, ¿a quién elegiría?A Alejandro Magno al final de su vida. Le diría: "Alejandro, ¿verdad que has conquistado tantas tierras lejanas porque leíste a Homero y odiaste la mediocridad, y seguirías conquistando más allá si no murieses?"

Usted así lo cree... 

Alejandro dormía con Homero bajo la almohada, seguro. ¡Una vez más, los mitos..!


FUENTE DE LA ENTREVISTA: DIARIO "EL PAÍS" (16.02.2008)

A GUERRA DE TROIA EN VERSIÓN TECHNO-POP DOS ANOS 80

Xa aprendiches na clase que ao rapsoda dos gregos, HOMERO, se lle atribúen dúas obras que nos permiten coñecer algo máis sobre a Grecia Arcaica: A ILIADA e A ODISEA. A primeira delas narra a guerra entablada entre gregos e a cidade de Troia, situada á entrada do Bósforo, en Asia Menor, debido ao "rapto" da princesa HELENA por parte do troiano PARIS. 

LISÍSTRATA OU A FOLGA DE SEXO


Como vimos en clase, os gregos foron en boa medida os inventores do TEATRO. Un dos seus representantes é Aristófanes, cuxas obras son interesantes para aprendermos algo sobre a vida cotiá dos atenienses. Nesta ocasión a súa obra Lisístrata fálanos dunha folga de sexo que promoveron as mulleres en certa ocasión fartas das guerras:

Lisístrata: Lampito, todas las mujeres toquen esta copa, y repitan después de mí: no tendré ninguna relación con mi esposo o mi amante.
Cleónica: No tendré ninguna relación con mi esposo o mi amante. Lisístrata: Aunque venga a mí en condiciones lamentables.
Cleónica: Aunque venga a mí en condiciones lamentables. (¡Oh Lisístrata, esto me está matando!)
Lisístrata: Permaneceré intocable en mi casa.
Cleónica: Permaneceré intocable en mi casa.
Lisístrata: Con mi más sutil seda azafranada.
Cleónica: Con mi más sutil seda azafranada.
Lisístrata: Y haré que me desee.
Cleónica: Y haré que me desee.
Lisístrata: No me entregaré.
Cleónica: No me entregaré.
Lisístrata: Y si él me obliga.
Cleónica: Y si él me obliga.
Lisístrata: Seré tan fría como el hielo y no le moveré.
Cleónica: Seré tan fría como el hielo y no le moveré. (...)
Lisístrata: ¿Todas han jurado?
Mirrina: Todas.
Extracto do artigo da wikipedia sobre Lisístrata, a comedia de Aristófanes:
Lisístrata (cuyo nombre significa “la que disuelve los ejércitos”), es la mujer de un soldado ateniense, que cansada de las continuas guerras entre Atenas, Esparta y otras polis griegas, reúne a las mujeres de ambos bandos y les propone iniciar una huelga de tipo sexual. La idea no gusta en principio, pero ella logra convencer a todas las mujeres de Grecia de que no tengan relación sexual con sus esposos hasta que estos firmen la paz. Al final de la obra, los hombres, faltos de sexo, deciden dejar de luchar, firman la paz y ponen fin a la huelga de piernas cruzadas de sus mujeres.

QUE DEMO BUSCABAN OS PERSAS EN GRECIA?




Primeiras horas tras a batalla de PLATEA, unha das máis coñecidas, xunto con Maratón, As Termópilas ou Salamina nas GUERRAS MÉDICAS. Os gregos tómanse un respiro, e contemplan vitoriosos o campo de batalla. A derrota do xeneral persa Mardonio, lugartenente do rei Xerxes, e das súas tropas foi total.

Pausanias, o xeneral espartano ao mando do exército grego, visita o campamento persa, onde se divirte contemplando as súas moitas riquezas. Entre elas destaca o enxoval de Xerxes, a súa vaixela, pratos e luxosas copas, que este deixara a Mardonio, suponse que para celebrar dunha forma axeitada unha hipotética vitoria en Grecia.

A reacción de Pausanias ante tanta riqueza é moi característica da forma de pensar dos espartanos e o seu sentido da AUSTERIDADE:

LXXXII. Entón corre a fama de que pasou un caso notable: dícese que ao fuxir Xerxes da Grecia, deixara a súa propia recámara para o servizo de Mardonio. Vendo Pausanias aquel magnífico aparello, aquela tan rica repostería de vaixela de ouro e prata, aquel pavillón adornado con tantos tapices e colgaduras de diferentes cores, deu orde aos panadeiros, reposteiros e cociñeiros persas de prepararlle unha cea ao modo que adoitaban preparala para Mardonio. Tendo eles feito o que se lles mandaba, din que pasmado entón Pausanias de ver alí aqueles leitos de ouro e prata de tal sorte cubertos, aquelas mesas de ouro e prata así mesmo, aquela vaixela e aparello da cea tan espléndido e brillante, mandou aos seus criados que lle dispuxesen unha cea á espartana, para facer mofa e escarnio da prodigalidade persa. E como a diferenza de cea a cea fose infinita, Pausanias coa risa nos beizos ía mostrando aos xenerais gregos chamados ao espectáculo unha e outra mesa, falándolles así ao mesmo tempo: «Chamarvos quixen, ilustres gregos, para que vísedes polos vosos ollos a tolemia dese xeneral dos medos, que feito a vivir con esa profusión e luxo, quixo vir desposuír aos Espartanos, que tan parca e miserablemente tratámonos.» Así se di que falou Pausanias aos xefes gregos.
Heródoto. Historia. Libro IX. 

... noutras palabras, vendo o luxo dos manxares persas, e a austeridade das viandas espartanas, Pausanias non podía máis que preguntarse: ¡Pero que demo andaban estes persas buscando en Grecia!!!

LENDAS SOBRE A ORIXE DE ROMA

Roma, a cidade dos sete outeiros (aínda que non é a única), ten varias lendas sobre a súa fundación que se mesturan. 

A primeira refírese a Eneas. Valente soldado de Troia, no momento en que os gregos estaban a piques de destruír a cidade, foi advertido pola deusa Venus de que debía abandonar Troia con todos os seus. Recibiu distintos presaxios que o convenceron da verdade desta premonición, e ata o seu ancián pai, Anquises, aceptou fuxir, a pesar de que o debeu facer levado aos ombreiros polo seu fillo Eneas. Aquí empezou unha longa e azarosa viaxe, no que a Eneas e aos seus ocorreulles de todo. Logo de pasar por Sicilia e Cartago, entre outros lugares, chegou á zona de Italia coñecida como Lazio, onde se aliou cos estruscos para loitar contra o rei Quenda. Ao final, Eneas conseguiu derrotar a Quenda, fundou a cidade de Lavinio, e o seu fillo Ascanio fundou a cidade de Alba Longa. Desta forma explicaron Virxilio e Tito Livio as orixes míticas dos romanos. 



Logo de moitos anos, o goberno de Alba Longa chegou a mans de Procas Silvio, quen tiña dous fillos, Numitor e Amulio. Cando Procas morreu, desatouse a guerra entre os irmáns. Amulio expulsou a Numitor, e mandou que localizasen e matasen aos seus fillos, e que trouxesen a palacio á filla de Numitor, Rea Silvia. O deus Marte púxose de parte de Rea e contra Amulio, facendo que a muller quedase embarazada de xemelgos. Enfurecido, Amulio mandou que arroxasen a Rea Silvia ao río Tíber. Pero o río namorouse de Rea, e o deus Tiberino rescatouna para facela a súa esposa. Con todo, desfíxose dos xemelgos, póndoos nun canasto. Marte protexeunos, facéndoos chegar ata unha loba que os aleitou: a loba capitolina. 



Creceron os irmáns, descubriron a súa orixe, e asasinaron ao seu tío-avó, Amulio. Despois, decidiron fundar unha nova cidade, pero... onde? Remo estableceuse no monte Aventino; Rómulo no Palatino. Estalou a rivalidade entre eles e os seus partidarios, ata o punto de que Rómulo asasinou ao seu irmán e proclamouse rei único. Máis tarde, arrepentíndose do asasinato do seu irmán, decidiu honrar a memoria deste dando o seu nome á cidade: Roma.


A última das lendas fala do que sucedeu unha vez fundada a cidade e estando gobernada por Rómulo. ¡Faltaban mulleres! E por máis que se esforzaban os romanos, ningún dos pobos do redor querían que as súas fillas desposasen cuns brutos chegados de non se sabe onde. Ao final recorreron a unha trampa: co pretexto de celebrar unha gran festa relixiosa, invitaron a todos os pobos da contorna, e aproveitaron para secuestrar ás mulleres do pobo dos sabinos. Estivo a piques de estalar unha guerra terrible, pero as mulleres puxeron as cousas no seu sitio: mellor casar cos romanos, que, por mor da guerra, converterse en orfas e viúvas. Así que se chegou a un pacto entre romanos e sabinos. E xa temos a cidade totalmente formada. Cando? A data tradicional é o 753 antes de Cristo.